Monday, May 11, 2009

Aku dan kenangan

Pada 10 Mei 2009, saya berpeluang berjumpa dan meluangkan masa bersama dengan adik beradik saya di dalam organisasi MPP UiTM 09/10. Tentu sahaja banyak cerita yang dikongsi dan juga kami semua dapat meluangkan masa bersama kerana sebelum ini masing-masing sibuk dengan peperiksaan akhir semester. Malah, ianya lebih seronok lagi kerana masing-masing telah pun terlepas dari kekangan peperiksaan.

Antara perkara yang ingin saya berkongsi dengan anda semua ialah mengenai ada sebilangan di antara kami yang berkongsi pengalaman mereka semasa kecil. Saya pun tidak terkecuali untuk bercerita pengalaman saya. Masing-masing ada keunikan cerita mereka dan yang pasti, setiap dari kami mempunyai cerita-cerita zaman dahulu kala yang boleh mencuit hati.

Setiap orang mesti mempunyai kenangan waktu kecil yang kelakar dan manis untuk diingati sampai bila-bila. Mungkin ada cerita tersebut yang akan dikongsi dengan anak-anak mereka satu hari nanti. Tentu sekali anak-anak tidak menyangka bahawa ibu bapa mereka mempunyai kisah-kisah seperti itu pada waktu mereka kecil.

Sebenarnya, kita memang akan sentiasa hidup di dalam kenangan dan sejarah kita tersendiri . Tanpa perkara ini, ianya pasti tidak akan membentuk siapa diri kita pada hari ini. Contohnya, orang yang pernah gagal akan menggunakan perkara tersebut untuk memotivasikan diri mereka untuk berjaya. Kita boleh lihat betapa ianya mampu mengubah kehidupan dan persepsi seseorang terhadap sesuatu perkara.

Yang paling penting, biarlah kenangan tersebut menjadi lipatan sejarah dalam hidup kita. Supaya kita akan sentiasa memandang ke belakang untuk dijadikan panduan di masa akan datang. Jangan pula kita hanyut dalam kenangan yang indah sehingga kita lupa bahawa langit itu tidak sentiasa cerah. Dan jangan pula kita dikongkong kenangan yang pahit sehingga kita merasakan itulah hentian terkahir dalam hidup. Tanpa kenangan tidak bereti hidup dan dengan kenangan itulah mungki kita akan tersenyum manis bila kita memikirkannya.


I'm not afraid of tomorrow,
because I feel yesterday
and I love today


No comments:

Post a Comment