Tuesday, May 12, 2009

Kawan lama dan senam seni ala Malaysia

Kadang- kadang kita mesti sudah lama tidak berjumpa dengan rakan-rakan lama. Lebih-lebih lagi rakan-rakan yang dahulunya rapat dan sentiasa bersama mereka. Dan kalau kita dapat berjumpa alangkah seronoknya. Saya diberi kesempatan untk berjumpa kembali rakan-rakan lama saya yang pernah dikenali semasa saya menyertai Kelab Debat dan Pidato UiTM Terengganu. Inipun gara-gara MPP UiTM dijemput untuk menyambut ketibaan Yang Berhormat Datuk Saifuddin Abdullah, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi yang melawat dan ingin berjumpa dengan pelajar UiTM dan juga pendebat-pendebat UiTM. Sepanjang program ini berlangsung, saya sempat berjumpa dengan rakan-rakan lama seperti Zarul, Mon, Kay, Sam, Yasmin dan lain-lain lagi. Yang paling penting, mereka tetap seperti dahulu, pantang ada silap mesti kena lahar kaw-kaw. Seronok juga sekali-sekala dapat jumpa mereka. Walau apa sekalipun, tahniah kepada Kelab Debat kerana Berjaya mengendalikan majlis tersebut dengan baik. Yang paling menarik sekali, Datuk Saifuddin ada facebook sendiri yang digunakan untuk berkomunikasi dengan rakyat terutama sekali pelajar-pelajar IPT. Dan saya difahamkan, beliau juga ada hari facebook untuk beliau melihat dan mengemaskini semua profil beliau. Lihatlah betapa gigihnya seorang pemimpin untuk mendekatkan diri mereka dengan rakyat

Pada sebelah malamnya, saya dan rakan-rakan MPP lain menjalani latihan Senam Seni Alam. Mula-mula ingatkan latihan ini seperti biasa sahaja. Rupa-rupanya kami kena betul-betul berlatih seperti pelajar-pelajar AF berlatih. Penat juga rupanya berlatih tarian lebih-lebih lagi saya yang jarang melakukan gerak yang lembut-lembut. Elakar pun ada juga, ialah kami semua kebanyakannya tidak pandai menari. Bak kata jurulatih, ada yang macam kongkangla, robot la dan ada juga yang menari off beat. Untuk pengetahuan semua, senaman ini akan dipersembahkan sewaktu Minggu Mesra Siswa pelajar asasi UiTM yang akan berlangsung pada 23-23-28 Mei yang akan datang. Tapi yang tidak berapa seronok, lepas berlatih, terus kami semua pergi minum dan makan. Saya pula, baru rasa peut macam kempis sedikit, tapi sekarang rasa macam dah naik balik pula.

Apa-apapun, pesanan saya ialah, jagalah kesihatan anda. Amalkan pemakanan yang sihat dan bersenam tiga kali seminggu selama 20 minit. (walaupun jarang sekali saya mengikutinya)

No comments:

Post a Comment